شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود الزهار اظهار داشت: حماس در خصوص آتش بس شش ماهه در نوار غزه هم چنان منتظر پاسخ رسمی مقامات اسراییلی از طریق میانجیگری‌ مصر است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه‌ الحیات، چاپ لندن، محمود الزهار از رهبران برجسته‌ حماس، پس از بازگشت از قاهره اظهار داشت: آتش بس باید به تحریم تحمیلی اسراییل علیه نوار غزه پایان دهد.

زهار تصریح کرد: اگر اسراییل تحریم را پایان دهد و گذرگاه‌ها را باز کند، اقدام مناسبی است که حماس نیز آن را مطرح کرده در غیر این صورت تمام گزینه‌ها برای حماس مطرح است.

وی خاطر نشان کرد: دشمن ما اسراییل و هدف ما پایان دادن به تحریم است.

این رهبر حماس با بیان اینکه آتش بس به طور یک جانبه انجام نمی‌شود، تصریح کرد: گروه‌های فلسطینی دیگر نظیر جهاد نیز موضع‌گیری اولیه‌ خود را نسبت به این پیشنهاد اعلام کرده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر گوی و میدان در دست اشغالگران است. حماس آماده‌ انجام تمام‌ راه‌حل‌های نظامی و سیاسی برای پایان دادن به تحریم است.

این در حالی است که دیوید بیکر، سخنگوی کابینه‌ رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اسراییل خواهان صلح است. وی مدعی شد: حماس تلاش می‌کند تا با وقت کشی نیروهایش را مجهز به سلاح کند.

این سخنگو بر ادامه حملات نیروهای رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه تاکید کرد و گفت: اسراییل به حمایت از شهروندانش ادامه خواهد داد. وی مدعی شد: پیشنهاد آتش بس شش ماهه‌ حماس یک فریبکاری است.

هم‌چنین منابع مصری گفتند: قاهره تلاش ویژه‌ای را در راستای قانع ساختن گروه‌های مختلف به پذیرش آتش بس به کار خواهد گرفت.

به گفته این منابع، طی دو روز آینده هیات‌های عالی‌رتبه فلسطین با هدف بررسی پیشنهاد آتش بس و ندادن بهانه به دست اسراییل برای نابودی این پیشنهاد‌ها به قاهره سفر خواهند کرد.

این منابع گفتند: قرار است مذاکره با گروه‌های مختلف فلسطین در قاهره، سه‌شنبه و چهارشنبه‌ی این هفته برگزار شود.  منابع مصری افزودند: گلعاد عاموس از مسوولان وزارت دفاع اسراییل به زودی با هدف بررسی توافقنامه‌ صلح عازم قاهره می‌شود.

این مقامات افزودند: عمر سلیمان، رییس سازمان اطلاعات مصر نیز در خصوص بررسی زمان امضای توافقنامه‌ به اسراییل سفر می‌کند. به گفته این منابع، قاهره هم‌چنین برای گرفتن تضمین از اسراییل در قبال برقراری آتش بس از واشنگتن نیز کمک خواهد گرفت.

هم‌چنین سایت اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، در حملات شب گذشته‌ (جمعه 6 اردیبیهشت)تانک‌ها و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی و حملات توپخانه‌‌ای این رژیم به شمال بیت‌ لاهیا واقع در شمال نوار غزه پنج فلسطینی از جمله دو عضو جهاد اسلامی زخمی شدند.

به گزارش این سایت، درگیری‌های مسلحانه‌ای نیز میان گروه‌های فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی در گرفت. در این درگیری‌ها یک دختر 14 ساله‌ی فلسطینی به شهادت رسید.

هم‌چنین نیروهای رژیم صهیونیستی برخی از فعالان صلح اسراییل و دیگر فعالان صلح خارجی را در درگیری‌ها با شهرک‌نشینان شهر الخلیل دستگیر کردند.

به گزارش خبرنگار این شبکه، فعالان صلح اسراییلی و خارجی در اعتراض به محاصره‌ی شهر الخلیل در تظاهراتی باز شدن این شهر را خواستار شدند.

از سوی دیگر، گردان القسام و گردان القدس شاخه‌های نظامی جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین، مسوولیت عملیات به یک منطقه صنعتی در نزدیکی طولکرم واقع در کرانه باختری را که به کشته شدن دو نگهبان اسراییلی منجر شد، بر عهده گرفتند.

کد خبر 50006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز